close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

העיסוק בסביבה שלנו – למה זה חשוב לכולנו?

מערכת שורשג אב, תשפב31/07/2022

אחד ההיבטים החשובים להבטחת חיים ארוכים ובריאים, נעוץ בהגנה על הסביבה שלנו מפני גזים מזיקים, כימיקלים ופסולת שבהם אנחנו משתמשים מדי יום ביומו

תגיות:
צילום: pexels
כל אחד ׳והסביבה׳ שלו:
- יש אנשים המתייחסים לסביבה כאל טבע
- יש אנשים המרחיקים את מבטם ומתייחסים לסביבה כאל נופים ושממה פראית
- יש אנשים המתייחסים לסביבה כאל אזורים כפריים, יערות ושטחים ירוקים.

אבל, הסביבה שלנו מורכבת מהכול – מהאזורים הכפריים, מהאזורים העירוניים, מכל היצורים החיים, והלא-חיים ומכל הנופים ושטחי הפרא והיערות. למעשה, כל מה שמסביבנו הוא חלק מהסביבה שלנו. בעצם בחרנו לקרוא לאזור הגיאוגרפי שלנו: ׳הסביבה שלנו׳, והיא כוללת: צמחים, אוויר, מים, אדמה, בעלי חיים, ציפורים, ימים ואוקיינוסים, בני אדם, וכל
צילום: pexels
יצור שחי, ולו שעות ספורות בלבד, על פני האדמה. כל אלה יוצרים את הסביבה שלנו.

הגורמים המשפיעים על הסביבה שלנו
שלושה תהליכים עיקריים משפיעים באופן מתמשך על הסביבה שלנו:
- התהליך ההידרולוגי
- התהליך האטמוספרי
- והתהליך הגיאומורפי

המונח ׳אקולוגיה׳ משמש לתיאור מערכות היחסים בין הטבע לבין היצורים החיים. בתנאים שבהם נשמר מחזור החיים הסביבתי, קל לחיות בחיים-תומכי בריאות, שיטפחו ויטפלו בכול החי והצומח. עלינו, בני אדם, מוטלת האחריות לשמור על הטבע כדי שיישאר במיטבו.

כמעט כל ממשלה בעולם רוצה לפתח את כלכלת המדינה, וכדי לעשות זאת, עליה להגן ולשמור על המגוון הביולוגי בגבולותיה, ולתחזק אותו. ארגונים ממשלתיים וקבוצות שונות להגנת הסביבה, מקיימים מדי שנה פרויקטים שנועדו להגביר את המודעות על מנת להציל ולשמור על הסביבה. בתוך אלה משולבים גם חוקים שנועדו לעורר את מודעות הציבור ולעודד אותו לפעולה.

איך הגענו עד הלום?
כדי להבין איך הגענו למצב העגום של ימינו, כדאי להפנות רגע מבט אחורנית.
במהלך השנים, דאגו בני האדם לבריאות ולתנאי חייהם, הם חששו ממחלות, מגיפות, רעב ותאונות. ביות בעלי החיים וגיוסם לחקלאות, יצרו חוסר איזון חדש בין בני האדם, כמו גם אתגרים חדשים להשגת בריאות טובה יותר. עם ההתקדמות הטכנולוגית וההתפתחות של התעשיות, הצליחו בני האם למנוע מחלות שונות (כולל, מחלות הנישאות במים). עם זאת, אותה התפתחות טכנולוגית מופלאה, אשר נשענה על שימוש בגזים מזיקים, בכימיקלים ובפסולת בניין, התגלתה ככוח המשפיע לרעה על הסביבה שלנו.

מאין באנו ולאן אנו הולכים
במשך מיליוני שנים מספק לנו הטבע את כל הנדרש כדי לחיות חיים טובים ביותר, החל מבגדים, אוכל, אור, אוויר ורהיטים וכלה בנופים יפהפיים, מפלים ויערות. המערכת האקולוגית עוזרת גם לחקלאות, ומאפשרת לנו לגדל יבולים מסוגים שונים. מוצרי הפסולת שלנו נספגו, התפרקו בקרקע ושימשו קומפוסט לחקלאות. בני האדם זכו, במספר דרכים, לשירותים נפלאים מהסביבה והם עדיין ממשיכים להשתמש בטבע לצרכים אישיים שונים.

גידול האוכלוסייה הדרמטי בתקופה המודרנית, גובה מחיר יקר מהטבע ויוצר מתח רב. כל מערכת היצורים החיים על פני כדור הארץ, קורסת. המערכת הביולוגית של הפלנטה שלנו, אשר מורכבת הן מהסביבה הכימית והן מהסביבה הפיזית, משתנה ללא הרף ומרוקנת בהדרגה את משאבי הטבע של כדור הארץ.

בשנים עברו, לא יכלו בני האדם לגרום נזק רב לסביבה, ואם נגרם נזק כלשהו, הוא התבטא בחלקת אדמה קטנה מאוד. אבל היום, כאשר אוכלוסיית האדם ממשיכה לגדול, והטכנולוגיות השונות ממשיכות להתפתח, הסביבה שלנו משתרעת על פני מרחבים של שדות וחקלאות על פני הגלובוס כולו. לפיכך, הנזק לטבע שגורם האדם בעידן המודרני, יוצר חוסר איזון אדיר במערכת האקולוגית העולמית כולה.

אם לא נבין את ההשלכות ארוכות הטווח של נזקים אלה, אנשים ימשיכו להשתמש באמצעים המודרניים, למרות האלמנטים המסוכנים הכלולים בהם ומשפיעים לרעה על הטבע שלנו.

המאמר נכתב באדיבות האתר https://sustainabilitystudies.net
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה